2012.08.07. 14:31| Szerző: Johus

Mielőtt konkrétan az én, illetve Charlie helyzetét leírom, szükségét érzem a nappali gekkók tojásrakásával kapcsolatos általános információk ismertetését.

Először is a bejegyzés címében többesszámban írtam a tojást, ennek az az egyszerű magyarázata, hogy a nappali gekkók mindig párosával tojnak. Nyilvánvalóan van kivétel, de nem gyakran fordul elő, én még konkrét példát nem is hallottam, lényeg a lényeg, csak akkor lehet esetleg szóló tojás, ha terméketlen. Ezt áltojásnak hívják, nem megtermékenyített tojás. Hogy miért alakulnak ezek ki, zoológus ismerős sem tudott csípőből válaszolni, de talán nem is ez a fontos, van ilyen és kész. Ilyen áltojást egyedül élő nőstény gekkó is le tud tenni, vagyis nem kell hozzá hím.
A tojásokat a nappali gekkók nem tapasztják, mint sok más gekkó faj, sőt, ha tapad, akkor általában terméketlen tojást tojt. Ez a tapasztás azt jelenti, hogy pl. növényre, falra, bambuszba, bárhova odatapad a tojás, és fixen ott marad. A grandisok ezt nem így csinálják, hanem egy pár hófehér, tiszta, alig tojás alakú, szinte gömböt letojnak valahova, egy virág védett kürtőjébe, egy bambusz belsejébe, egy sötét, védett sarokba, és onnan, ha akarom, ki tudom venni, hogy betegyem egy keltetőbe. Kemény, meszes héjú tojásokról beszélek, amik viszont egymáshoz oda vannak tapasztva, ha szét akarja őket szedni az ember, meg is sérül legalább az egyik és akkor oda a kisgekkó.
A tojásrakáshoz a nősténynek rengeteg kalciumra van szüksége. A vitaminbevitel fontosságáról már meséltem, és arról is, hogy a nőstények mumpsz-szerű raktárat alakítanak ki a nyakuknál, ezt azért csinálja, mert a tojás héjához majd onnan építi be a kalciumot. Ezért, ha észrevesszük a terhességet, fokozottan kell erre figyelni.
A tojásokat egy párzási időszakban 2 hetente potyogtatja a nőstény, és egy időszak alatt ez 5-6 alkalmat jelent. Természetes közegben. Fogságban azonban a Phelsuma grandis nagyon jól szaporítható, nincsenek időszakok, amikor lehet, párzanak, a nőstény pedig tojik.
A tojásokkal két dolgot tehet az ember (na persze nem számolok az elpusztítással): kiveszi és keltetőbe teszi, hogy mindenképp meglegyenek a kikeléshez szükséges feltételek vagy bent hagyja a terráriumban, ahol elméletileg szintén ki tud kelni, hiszen azok a feltételek adottak, amelyek a saját természetes élőhelyének közegét imitálják.

Charlie-nál, ahogy írtam korábban, nagyon későn vettem észre, hogy tojásos. A hím elkülönítése a verekedés miatt nagy valószínűséggel felesleges volt, hiszen sanszos, hogy a párzáskor sérültek meg mindketten.

Hogyan lehet észrevenni, hogy tojásos egy gekkó? Jó kövér lesz, persze. Annyira, hogy már állatorvos ismerőshöz is fordultam vele, hogy nincs-e felfújódva valamitől. A viselkedése is megváltozik, arra lettem figyelmes, hogy lejár a virágcserepekből földet enni. Nappali gekkót tartó fórumozóktól megkérdeztem, mi lehet ennek az oka és ott mondták, hogy szinte biztos, hogy tojásos. Ezen kívül sokkal aktívabb lett, ide-oda ugrált, nem megszokott helyekre szaladgált, szóval mondhatni kicsit megkergült. Illetve nem nagyon evett, aminek értelemszerűen az volt az oka, hogy a tojásoktól nem fér bele semmi.
Aztán egy este az üvegre nyomta a hasát alvás közben és megláttam.

414076_3077188923403_109733421_o.jpg

Innentől számított egy hét múlva Charlie túl is volt első szülésén.

DSCN7800.jpg

DSCN7802_.jpg

Ezt a két tojást nagy nehezen kibányásztam a szanzavéra levelei közül és óvatosan (nem szabad forgatni) betettem egy keltetőbe, ahol egy hónap múlva tönkrementek, de végül felnyitva már nem bántam, mert üresek voltak.

DSCN7803.jpg

Innentől 2-3 hetente még két alkalommal tojt le Charlie, mindkétszer kicsit elbénázta sajnos és már szét volt repedve, mire bármit is kezdhettem volna velük. A második kettő még terméketlen volt, a harmadik kettő viszont már "szemes". Hogy lehet, hogy elbénázta? Pl. fejjel lefelé próbált tojni...

DSCN7885_.jpg

Ezután nagy kihagyással, több mint egy hónap múlva tojt le ismét a csaj, totális meglepetésként ért, mert egyáltalán nem látszott rajta semmi és evett is rendesen. Egyik reggel benéztem a terráriumba és látom, hogy Charlie egy szanzavéra tövében freezingel, hót fekete színe van és nem mozdul már fél órája. Mondom, mi van, szülni fogsz? És abban a pillanatban megjelent a lába között az első tojás, amit 3-4 perccel később követett a párja. Még egy jó órát ücsörgött rajta, aztán otthagyta őket.

DSCN8236_.jpg

DSCN8241.jpg

Ezt a két tojást bent hagytam a terráriumban, az alsó sajnos berohadt a földbe, a felül lévő szép a mai napig, még 3-4 hét kell, hogy kikelhessen, meglátjuk, mi lesz belőle.

Azután új terráriumba költöztek (erről később írok majd) és eltelt másfél hónap, mire Charlie újra mama lett. 3 naposak a tojások, bent hagytam a terráriumban őket, majd lesz velük valami.

DSCN8642_.jpg


A bejegyzés trackback címe:

https://gekkonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr34700070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása